Udruženja za zaštitu potrošača
Udruženja za zaštitu potrošača i njihovi savezi su osnovana u skladu sa Zakonom o udruženjima, a njihova oblast je ostvarivanje ciljeva zaštite potrošača.
Udruženja i savezi su samostalni u ostvarivanju ciljeva zaštite potrošača i dužni su da se rukovode isključivo interesima potrošača.
Aktivnost udruženja i saveza obuhvataju:
- informisanje
- obrazovanje
- savetovanje i pružanje pravne pomoći potrošačima u rešavanju problema potrošača
- primanje, evidentiranje i postupanje po prigovorima potrošača
- sprovođenje nezavisnih ispitivanja i uporednih analiza kvaliteta roba i usluga i javno objavljivanje dobijenih rezultata
- sprovođenje istraživanja i studija u oblasti zaštite potrošača i javno objavljivanje dobijenih rezultata
- ostvarivanje saradnje sa odgovarajućim organima i organizacijama u zemlji i inostranstvu.
Udruženja i savezi su dužni da objavljuju godišnji izveštaj o aktivnostima kojim je obuhvaćen pregled svih njihovih prihoda, izvora prihoda i troškova, kao i da ga dostave Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.
Zakon o zaštiti potrošača propisuje osnivanje Saveta potrošača koga čine predstavnici svih udruženja odnosno saveza koji su evidentirani u Ministarstvu.
Kako je osmišljen kao telo koje će razmatrati teme od zajedničkog interesa i definisati zajedničke stavove udruženja potrošača, tako su njegove aktivnosti: usaglašavanje stavova udruženja, predlaganje predstavnika udruženja u Nacionalni savet za zaštitu potrošača i druge organe, donošenje Etičkog kodeksa udruženja i praćenje njegovog sprovođenja, davanje mišljenja Ministarstvu u postupku upisa i brisanja iz Evidencije i donošenje preporuka o brisanju udruženja i saveza iz Evidencije Ministarstva.