Новине Закона о заштити потрошача

Закон о заштити потрошача је кровни закон за заштиту потрошача и примењује се искључиво када уговор закључују потрошач (физичко лице) и правно лице, односно предузетник, не и у уговорном односу између физичких лица. Закон о заштити потрошача је усвојен у септембру 2021. године и најбитније новине у њему су следеће:

1. Увођење Регистра „Не зови“

Потрошачи који не желе да примају позиве трговаца у комерцијалне сврхе, могу поднети захтев оператору електронских комуникација са којим имају закључен уговор, да им се телефонски број, фиксни или мобилни, упише у Регистар „Не зови“. На овај начин трговац може да провери да ли је потрошач свој број уписао у регистар „Не зови“ и на тај начин ставио на знање да не жели да га трговац позива у комерцијалне сврхе. Упис или испис из Регистра је бесплатан. Предвиђена је прекршајна одговорност трговца ако и поред тога што је потрошачев број уписан у Регистар, позове потрошача у комерцијалне сврхе.

2. Унапређен је поступак вансудског решавања потрошачког спора

Прописано је обавезно учешће трговца у поступку вансудског решавања потрошачког спора. Поред тога, прописани су нови услови за упис у Листу тела за вансудско решавање потрошачких спорова (лица која су посредници морају бити и дипломирани правници са искуством од две године у грађанско правној материји), а најбитнија новина је да Министарство трговине, туризма и телекомуникација финансира рад тела за вансудско решавање потрошачких спорова исплатом финансијских средстава по завршеном поступку. Обрисан је горњи цензус за вредност спора који се може решити у вансудском поступку (до сада је цензус био 500.000 динара).

3. Увођење прекршајних налога

За поједине прекршаје у Закону предвиђено је да тржишни инспектор може изрећи прекршајни налог трговцу ( ако се плати 50% у року од 8 дана од дана уручења прекршајног налога, ослобађа се плаћања других 50%). На овај начин се обезбеђује ефикаснија наплата средстава која припадају буџету.

То су на пример: неистицање цене, позивање потрошача чији је број телефона уписан у Регистар „Не зови“, неучествовање у вансудском решавању потрошачких спорова, неизвршавање обавезе предуговорног обавештавања потрошача, невођење и нечување евиденције примљених рекламација потрошача и др.

4. Увођење прорачуна за пружање услуге чија је вредност већа од 5.000 динара

За пружање услуге чија је вредност већа од 5.000 динара, продавац је дужан да сачини прорачун на трајном носачу записа са спецификацијом услуге и да прибави сагласност потрошача пре отпочињања пружања услуге.

5. Увођење евиденције потрошачких спорова

Пред надлежним судовима потрошачки предмети, поред основне класификације да се ради о парници, биће означени и додатном класификацијом која ће се користити за потрошачке спорове. Сврха је да се на адекватан начин прати колико је потрошачима доступна судска заштита и у којој мери је користе.